Your complimentary
use period has ended.
B 3 CO m p I ete Thank you for using

PDF Complete.

Click Here to upgrade i
Unlimited Pages and |

Goldsmiths College

University of London

Where is control over the mass media located?

The case studies: Argentina and Great Britain

Maria Raquel Tarullo

MA Communication, Culture & Society
Course: Political Economy of the Mass Media
Course Leader: James Curran

London, 3rd May 2000


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

Your complimentary

- use period has ended.
Thank you for using

t CO m p I ete PDF Complete.

CI)'ck Here to upg

Unlimited Page. S ¢

INTRODUCTION

...the effects of the media, global media, media conglomerates, media and
culture, media and democracy, media audiences, media and society, media
dependency, media and identity, media and racism, media and gender; and then
there is media and politics, and the politics of the media, regulated media, and the
regulation of the media... There are so many essays, books, titles published and so
many research studies done in relation to the media and all the interrelations that the
media establishes with other social, economical, political spheres on a macro global

level and in daily life.

Such clear evidence of widespread interest in the study of the media seems to
suggest that researchers, academics, students and professionals alike take at least one
thing for granted: the media has power. According to Murdock (1994), the media
“play[s] a pivotal role in shaping social consciousness, and it is this special
relationship between economic and cultural power that has made the issue of their
control a continuing focus of academic and political concern” (118). Hence, the
social, political, cultural and economical interactions that take place within the
media play an outstanding role in the social construction. That is great power,

indeed. Who controls it? And, where is that control located?

To suggest possible answers means yet more lists; we could look at: the
government, the state, private owners, audiences, the market, political parties,
economic elites, political elites, cultural elites, the ruling classes, advertisers and the
interrelation of some or of all of these. And, of course, we still wouldn’t come up
with an exhaustive list, as there is not one answer but many—for clearly answers
depend on the context where the media is studied and analysed: different contexts,

different answers.

This essay will try to locate possible sites of media control in two very

different countries: Argentina and United Kingdom. It is important to state before


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

* C

Unlimited Pagegi

Your complimentary

use period has ended.

Thank you for using

O m p I ete PDF Complete.

CI)'ck Here to upg

starting that this essay is going to focus on press and broadcasting. The film and
music industries, new media and the Internet whilst extremely important would best
be left as topics for further research as they go beyond the scope of the current

investigation.

In order to address who controls the media, it is necessary first to speak about
three processes that developed in several countries over the past twenty years:
concentration, internationalization and privatization (Seymour — Ure, 1991: Stokes,

1999).

These phenomena have spanned many areas; however, this essay will center
on the effects and consequences that these practices have had on the media in the

United Kingdom and in Argentina.

With the deregulation of the market and the lifting of national-protectionist
barriers, international capital began to enter into these countries, unimpeded. In
addition, the lack of legislation on concentration and the illegal procedures of the
owners of the media has allowed for the creation of a finite number of media
conglomerates. In relation to this, Weymouth (1996:46) and Bagdikian (1987:245)
give the example of Ruport Murdoch’s News International who had acquired five
national titles — News of the World, Sunday Times, Today, The Times and The Sun — and
the Monopolies Commission did not check this procedure. In Argentina--where
according to the law it is illegal to have more than one station in the same place--
Telefonica de Esparia (Spanish Telecom) has 50 per cent of Channel Azul (ex Channel
9) and the 100 percent of Channel Telefe (ex Channel 11) and it is also the owner of
two mainstream radio national stations and eleven provincial channels. Moreover,
Mexican group CIE--contrary to the National Broadcasting Law--has seven radio
stations. (Sirvén, 2001: 1) In Argentina, the conglomeration and the

internationalization of the media was also accompanied by its privatization--a


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

Your complimentary

- use period has ended.
Thank you for using

t CO m p I ete PDF Complete.

Ciick Here to upgi

Unlimited Page

process that began when peronist Carlos Saul Menem assumed the presidency in
1989. !

Before analyzing the current situation of the media in both countries and
where its control-centers are located, it is important to review some important
historical moments of the British and Argentinean media so as to better understand

the current context within each.

Media / Government

In Argentina, the media and the official government have always held close
quarters (Waisbord, 1998). All newspapers (starting in 1810, when La Gazeta de
Buenos Aires was launched, to 1945 when Clarin was born) were created by politicians

who used their newspapers so as to transmit their political ideas (Waisbord, 2000a;
Ulanovsky, 1996). 2

It is well known that the history of Argentina’s politics has been characterized
by many fluctuations: democratic governments, coups d’etat, popular presidents,
nationalist leaders and so on. And these rise and falls have historically affected the
control and configuration of the media: from private hands to the state, periods of
governmental appropriation of property and enforced sales, and the return to
national control. This political instability, according to Fox (1997), is the main
reason for the close relationship that the media has had with the government. He
goes on to point out that governments in Argentina were not able to maintain an
independent, supportive and commercial successful media. It is important to add
that this inability could have been easily avoided were it not for corrupt and self-

interest.

' At that moment in Argentina there were five state channels: 11, 13, 7, 2 and 9 and more than 15 radio stations.
Apart from this, not more than ten private owners newspapers competed to reach a decreasing readership.

2 This is stated by Waisbord, who believes that in most of the countries of South America “newspapers were
generally conceived as political enterprises rather than simply commercial adventures (Waisbord, 2000a: 51)


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

»C

Unlimited Pages

Your complimentary

use period has ended.

Thank you for using

O m p I ete PDF Complete.

Click Here to

After the privatization of broadcasting, the government did not cease to have
direct influence. Indirect political interference, as we shall see, is still part of the
media scenery --in television and radio content. On the other hand, the media has
steadily increased its power, a power that is based on the weakness of other
democratic institutions. In the case of the newspapers, democracy and the end of the
censorship were the starting point for a new kind of press journalism, which has been
characterized by Waisbord as “watchdog journalism” (2000:4). Currently, the

Argentinean media milieu is an oligopoly comprised of a few conglomerates.

On the other hand, Britain--a country with a more politically and socially
stable history than the Argentina’s--has two very different spheres, if one is to
analyze its media. The first of which, the press, is private and, according to
Sparks, “first and foremost capitalist” (1999:44). He believes the political
stability mentioned above has allowed the commercial logic to do its work

systematically in Britain. Broadcasting, the second sphere, is regulated.

For some authors (Curran and Seaton, 2000, Seymour — Ure, 1996, Negrine,
1994) the British press had close links with political parties. In the Victorian and
Edwardian periods of the history of the media in Great Britain members of
Parliament had their own newspapers which received, well into the twentieth

century, party subsidies (Curran and Seaton, 2000).

On the other hand, a currently non-existent radical faction is one of the main
features that once characterized the British press. Founded in the last decades of the
eighteenth century as a consequence of political movements and trade unions, the
radical press suffered a lot of pressures, such as prosecutions, double taxes and
penalties (Curran and Seaton, 2000). For these authors the radical press--which was a
authentic popular force that reached a mass public--did not only reflect the growth of

working class organizations, but also “deepened and extended radical consciousness,


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

* C

Unlimited Pagegi

Your complimentary

use period has ended.

Thank you for using

O m p I ete PDF Complete.

CI)'ck Here to upg

helping to build support for the working class movements” (Curran and Seaton,

2000: 17).

However, in the 1850s, after the repeal of press taxes, the strength of the
radical press began to wane, after it was forced to choose between two options: to
move ideologically so as to attract advertisers, or to remain in a “small working class
ghettos”, with ever-mounting debt (Curran and Seaton, 2000: 36). It is important to
state that during the Second World War, the radical press had another moment of

glory (Curran and Seaton, 2000).

At the end of the 1800s and the first decades of the 1900s, the British press
was characterized by “chain ownership, an expanding market and a tendency for a
few newspapers to become dominant” (Curran and Seaton, 2000: 43). During this
period, the so called “the era of the press barons” (Curran and Seaton, 2000: 43), the
newspapers were used by their owners with political propaganda purposes, so as to

realise their political ambitions.

In relation to British Broadcasting, it is important to remember that, although
the BBC — originally the British Broadcasting Company — was set up as a business, in
1926 it closed, and the British Broadcasting Corporation was born, with the aims of

educating, informing and entertaining the country (Seaton, 2000).

Conceived of as a public service, it passed trough many attempts of
manipulation and pressures, and also tests of impartiality — an objective that the BBC
tries to defend, and also the main concern of the politicians in the moment of the
BBC’ s creation (Curran and Seaton, 2000). However, it can survive. For Curran
“public service broadcasting is also respected in Britain because it is thought to be
politically independent” (1998: 188) and even though the continuous attacks and
lobbies that the public service suffers during the Conservative government, and the

reports--some of them radical reports, such as the Peacock Report (1986) which was


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

: Your complimentary
— use period has ended.
B 3 CO m p I ete Thank you for using
PDF Complete.
Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

specially made to investigate alternative funding for the BBC, lives on (Weymouth
and Lamizet, 1996, Liebes and Curran, 1998; Seaton, 2000, Crisell 1997).

Moreover, in 1954 when commercial television was launched, the new ITV
had more limits than the BBC, and was vulnerable to political influence (Curran and
Seaton, 2000; Crisell, 1997, 1999). The creation of the Channel 4 in the 80s was,
according to Goodwin the attempt of the Conservative Government “to extend
traditional public service to provision to cater for more diverse audience” (1999: 134)
Goodwin (1999) sustains that the radio and the television in Britain has been
“systematically and profoundly shaped by the state” (Goodwin, 1999: 130), and this
author finds two reasons to explain this: politicians’ belief in the power of the
broadcasting and the context of interventionist state that accompanied the starting,

the maturing and the development of the broadcasting.

In relation to the launch of cable, Seaton believes that, although in the 80s the
political argument to provide the cable network to all the nation, so as “to provoke a
dramatic new regional and national economic revival” an important concern of the
Conservative Government was “to provide advanced technology to the financial and
banking sector” (Seaton, 2000: 201).

It is important to state that during the Thatcher government, there was
supervision and control of videos, satellite, cable and terrestrial broadcasting. Some
authors specialized in the media and communication studies (Seymour- Ure, 1991;
Curran and Seaton, 2000; Goodwin, 1999) agree stating that the Prime Minister
Margaret Thatcher was concerned about the BBC and the image that it transmitted
in relation to her government and measures, and also, during her period, she tried
desperately to replace the television as a public service with television as another
piece of the market. As a consequence, she began a huge campaign against it which

included the political pressures in the Chairman and the Board of Governors, the


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

: Your complimentary
— use period has ended.
B 3 CO m p I ete Thank you for using
PDF Complete.
Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

Peacock Committee and also the support to the claims that pointed out television as

the guilty of the decline of morality in Britain (Seymour- Ure, 1991; Seaton, 2000). *

And Thatcher had another card to play: the collaboration of the media
magnate Rupert Murdoch, who put his entire media arsenal in support of her and to
annihilate public service broadcasting, which was seen by Thatcherites as “an
irritating arrogant, cosily protected establishment dinosaur” (Seaton, 2000: 210).
Some authors (Seymour — Ure, 1991; Seaton, 2000) suggest that during the Falklands
War, Thatcher was constantly scrutinising the BBC, because in the reports the

broadcasters used the phrase ‘the British troops’ rather than ‘our troops’.

In Argentina, the reporting of the Falklands War was the pinnacle of the
untruth in the relationship between society and public service and the culmination of
the spiral of media lies that was initiated in 1976, with the coup d’etat. Argentineans
had no idea that the war had been lost until the surrender of Argentine forces. The
manipulation of the information during that specific event has been the best example
of how the military controlled all the media during their dictatorship (Mattelart and
Schmucler, 1985).

According to university lecturer Guillermo Mastrini (2000), Argentina, like
other Latin American countries, cannot escape from the influence of the USA in the
politics and configuration of the media. However, in parallel, it developed another
system: the commercial, governmental and public broadcasting service. Nevertheless,
Mastrini notes that the state has not invested politically and economically to develop
a broadcasting so as to contribute to increase the public sphere, nor is society
represented in the public broadcasting. On the other hand, the public stations
Channel 7 and Radio Nacional are socially perceived as the means used by the official
government to do their own campaigns Mastrini (2000). During Menem’s

government both stations were managed by his friends, and, although during his

% Thatcher’s idea was to eliminate the license fee - which is the finance of the BBC — so a to impose cuts on BBC,
and as a consequence, its power could have been limited as well (Curran and Seaton, 2000).


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

Your complimentary

- use period has ended.
Thank you for using

t CO m p I ete PDF Complete.

CI)'ck Here to upg

Unlimited Page. S ¢

government he tried hardly to privatize Channel 7 and Radio Nacional, the opposition
did not allow him to do it. In 1999, the legislatives voted a law, that could have
stopped the historical public media dependency on the government, but former
president Fernando De la Rua put a veto on the law, and instead of it promoted the
creation of a public conglomeration with Channel 7, Radio Nacional and the public
news wire Telam (Mastrini, 2000; Sirvén, 2001). However with all the events,
changes and problems that Argentina has been living since December 2001, the

project has been forgotten.

Nationalization / Privatization

The radio was launched in Argentina in 1920, and it could develop its
potential without many obstacles. According to Fox (1997) after 1930 - despite there
was a military coup, and although the censorship they imposed - the commercial
radio began to be organized at the end of that decade. * However - and in order to
show evidence that the political instability has had consequences in the conformation
of the media spectrum — the radio stations were nationalized when General Juan
Domingo Perén came to power in 1945, obligating their owners to sell the stations to

the state at reduced prices. °

The television arrived at Argentina in 1951 when Per6on was still president
and it was part of his intention “of building a media arsenal to strengthen its
communication power” (Waisbord, 2000a: 54). His wife Eva Duarte was the first
television image that Argentineans watched, and this event signed the close
relationship that the public station was going to have with the official political power

(Mastrini, 2000). In 1955, another coup d’etat seized power, and the newspapers

* Radio EI Mundo, Radio Belgrano and Radio Splendid were born in that period.

® Many expert Argentinean historians (Luna, 1994; Romero, 1994; Floria and Garcia Belsunce, 1988, 1992) agree
that the dissident newspapers were expropriated, or their owners were forced to sell them to Peron’s closest
friends.


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

: Your complimentary
— use period has ended.
B 3 CO m p I ete Thank you for using
PDF Complete.
Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

were returned to their original owners. Besides private commercial TV licenses were

awarded.

However, Peron’s methodology of expropriation and nationalization was
implemented again in 1973 when he became president of the country for the third
time. Peron died in 1974, and his third wife Isabel Martinez de Per6én assumed the
presidency, remaining in power until the 24™ March 1976, when the dictatorship

began.

During the dictatorship, even though the radio and television stations where
distributed among the different military groups (Waisbord, 2000a, Blaustein and
Zubieta, 1998), all newspapers were returned to private ownership. At this time
another strategy of silence was implemented: not only censorship but disappearance,
the torture and the killing of the dissident press worker's began. The most terrible
stage of the journalistic history was this period which ended in 1983. The control of
the media was located, without doubt, in the military's hands and those of their civil
supporters--which included many journalists-- who collaborated to widespread the

silence, the lie, the complicity and the terror among the Argentinean society.

What is important to state is that the media have never done the mea culpa
for their silence or direct support to the military, and even more, they did not
accompany the social claims that (after the Falklands War) began to be heard all
around the country (Waisbord, 2000a; Blaustein and Zubieta, 1998)

With the elected president Raul Alfonsin and the optimism of the recovered
democracy, licenses given by the militaries were respected, and, even though there
was an initial idea of changing the law, it was never put into practice. Only two
licenses were transferred from the state sector to the private one: Channel 9 was

assigned to Alejandro Romay and Channel 2 to Héctor Ricardo Garcia owner also of

6 Channels 11, 13 and 9 in Buenos Aires, Channel 8 in Mar del Plata and Channel 7 in Mendoza and three of them
became associated with ABC, CBS and NBC, the most important US television companies (Lavieri, 1996; Fox, 1997)


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

: Your complimentary
— use period has ended.
B 3 CO m p I ete Thank you for using
PDF Complete.
Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

the newspaper Crénica, the radio station Colonia and the magazines Flash and Esto

(Fox, 1997, Sirvén 2001)

Conglomerates / Government

According to Herman and McChesney (1997) the process of privatization and
the deregulation of the market that characterized the scenery in most countries
during the 80s has been part of the neoliberal ideology that the great majority of the
governments all around the world have followed. These measures involved also the
national broadcasting and telecommunications systems. In addition to this, Herman
and McChesney affirm that this process plus the development of the new technology
allowed the expansion of the global media (1997). These measures were taken up by
former president Carlos Menem (1989 — 1991), a turning point in the history of
Argentinian media. We can say that in the media’s history there is one before and

one after and it is Menem'’s government the crucial point of differentiation.

The privatization of the media was part of the Ley Dromi (Dromi’s Law)
which is also named as the Law of the State Reform. Channel 13 was sold to the
currently most powerful media conglomerate Grupo Clarin, Channel 11 was sold to
Televisora Federal (Telefé) - which owner in that moment was Constancio Vigil, a
close friend of Carlos Menem. Radio Continental, (AM and FM), a local cable system
in La Plata (capital of the province of Buenos Aires) a local TV channel and also the
main important newspaper of the south of the Buenos Aires’s province were
properties of Telef¢ (Fox, 1997). However the law that allowed the
internationalization of the Argentinean economy was not passed until 1991, when
Menem signed a contract with USA called Tratado de Promocion y Proteccion Reciproca
de Inversiones (Agreement of Reciprocity in the Promotion and Protection of
Investments) which permits to North Americans to invest in Argentina under the
same conditions available to Argentineans--but with the reverse not holding true!

(Sirvén, 2001a).


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

: Your complimentary
— use period has ended.
B 3 CO m p I ete Thank you for using
PDF Complete.
Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

This change in the conformation of the ownership of the media does not
mean that the Argentinean government has stopped its influence in the media. As
many authors have stated (Curran1998; Waisbord, 2000; Nerone, 1994) the press is
not independent, and there are many examples in Britain and in Argentina that gives

evidence of this.

In Britain, the example of Blair/Murdoch/Thatcher is the one that best
illustrates these lobbies and mutual favours that the politics and media magnates do
for each other so as to achieve their own goals. For instance, some authors (Curran,
1998, Seaton, 2000) note the affaire that the national British press lived with the
government during the 80s: Murdoch helped Thatcher in the campaign against
BBC’s reputation and prestige/ Murdoch was interested in the deregulation of
television and his loyalty was also based in her promises of economic reforms, such
as privatization, low taxes, anti labor union legislation and so on. Curran and Seaton
(2000) also mention the trip that Blair took in 1995 to Hayman Island, Australia, to
have a meeting with the executives of News Corporation — Murdock’s conglomerate
- s0 as to obtain the guarantee that Murdock’s popular media were going to support

him in the following elections.

For Lavieri (1996), a writer for Clarin, the staff of the media is under constant
‘diplomatic’ pressure. Lavieri believes that one of the reasons that ‘allow’ for this
government’s influence in media contents has to do with the control that the
government has over the distribution of the airwaves. Some mainstream authors in
this field (Lavieri, 1996, Waisbord, 1998; 2000, 2000a; Herman and Chomsky, 1988)
agree stating that this government's influence is also executed trough the allocation of
the loans from state owned banks, taxes, foreign exchange rates, lobbies, bribes,
advertisers and so on. As a consequence, Waisbord (1998) believes that between the
media and the government there is more cooperation and mutual advantages than

adversarialism and autonomy.


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

£

Your complimentary
use period has ended.
om p I ete Thank you for using
PDF Complete.
Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

In Argentina the examples are many: Clarin, the most popular newspaper that
belongs to the conglomerate Grupo Clarin used to cover (in a very positive light) all
news related to the former governor of the province of Buenos Aires Carlos Ruckauf.
At the same time, most other forms of media revealed the economic chaos that the
province suffered. The answer that explains this affair is that they could have signed
a contract in which, Ciudad Internet, another enterprise of the conglomerate became
the Internet provider of the Bank of the Province of Buenos Aires, the second most
import bank in Argentina. Eduardo Eurnekian, the former owner of Multimedios
America, was favored in the privatization of the Argentinean’s airports after the axing
of a critical report about Menem'’s fortune (Waisbord, 2000a). Besides this, in 1995,
during the electoral campaign, when Menem was looking for his reelection, he was
invited, and kindly treated, to all the programmes broadcasted by Telefé station,
which in that moment was owned by Vigil, Menem'’s friend. Moreover, during
Fernando De La Rua ‘s period (1999 — 2001), all the media that belong to the Grupo
Clarin supported with loyally his measures. It is supposed that this conglomerate
would have got a multimillion debt with the Argentinean state banks, and this
situation could explain its behavior in favor of the official government, which also
needs the media power that the Grupo Clarin offers. And last but not least: in 2000, a
special programme was launched in Channel 13 — which is part of Grupo Clarin. This
programme was based on investigations and reports — the so called ‘watchdog
journalism’- which is not only very popular, but also, as we shall see — very
important. One the reports they did was in relation to the governor of the province of
San Luis, the peronist Rodolfo Rodriguez Saa, who was accused to receive bribes.
When Rodriguez Saa was chosen president on December 2001, after the social and
political chaos that the Argentina lived, that report was hidden and nobody in any of
the media that conform the Clarin conglomerate reminded that report. What did

Clarin receive as compensation? Nobody knows.

Large Conglomerates


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

: Your complimentary
— use period has ended.
B 3 CO m p I ete Thank you for using
PDF Complete.
Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

Competition between oligopolies is the common feature in both countries.
Sparks (1999) notes that in Britain there are ten newspaper titles which belong to
seven media conglomerates that also have other forms of media. Moreover, he also
states that two companies concentrate more that 50 per cent of the circulation and
the top four titles account the 90 percent of the market (Sparks, 1999). According to
report produced by Curran (2000), Murdock's News Corporation owns--without
taking into account non media enterprises--7he Sun, News of the World, The Times, The
Sunday Times (with a total circulation of 10,6 million); plus BskyB, Fox Broadcasting,
Fox, New York Post, HarperCollins and Asia Star TV. The Mirror Group is the
owner of: Daily Mirror, Sunday Mirror, People, Daily Record, Sunday Mail, Independent
and Independent (with a total circulation of 9,2 million) plus other media interests
such as Live TV, Mirror Television and Saltire Press. MAI and United News and
Media ‘s business include: Daily Express, Sunday Express, Daily Star, United Provincial
Newspaper, United Magazines (with a total circulation of 5 million), Meridian TV,
Anglia TV, Channel 5, For Rent (USA), Asian Business Press (Singapore), Miller

Freeman (Japan) and UPN in Spain, plus other not media companies.

Other conglomerates build the British media map, such as the Guardian
Media Group, Pearson plc, which shares with the BBC the Satellite TV, Reed
Elsevier, Hollinger and Daily Mail / Associated Newspapers (for a complete
description see Curran and Seaton, 2000: 80 - 81)

In Argentina, the Grupo Clarin is the biggest and most powerful media
conglomerate in Argentina. It has: the newspaper Clarin, which is the most popular
one, with a readership of 1,700,000, Channel 13, Radio Mitre (both have the second
position in audience’s rating), FM 100, Diario Olé (a sport daily newspaper which is
the fourth newspaper more sold), 50 per cent of Direct TV (a satellite system that
concentrates the 83 per cent of the households that have this service) Multicanal (the

most popular cable system that concentrates the 39 percent of the total), two news


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

Your complimentary

- use period has ended.
Thank you for using

t CO m p I ete PDF Complete.

CI)'ck Here to upg

Unlimited Page. S é

wire, and also controls interests in publishing, mobile telephony and paper

production (Waisbord, 2000; Lépez Alonso and Rey Lennon, 2001) ’

Avila Inversora owns 20 percent of the newspaper Ambito Financiero, 20 percent
of the chain TyC that manages the transmission of football, and also the sport
magazines El Grdfico, Aire Libre, GolfDigest y Formula I and a percentage of the right-
wing magazine La Primera de la Semana. Moreover, this company also has America
TV, a station which has many political programmes which fluctuate between the left
wing - i.e. Detrds de las noticias, Punto Doc and Periodistas - and right wing positions -
such as Después de hora, Impacto - (Sencio, 2001, Plohn, 1999, Del Rio and Sencio,
2000)

It is important to take into account that currently Argentinean journalism
plays an outstanding role in reporting the wrongdoings of the government. Even
more, as other democratic institutions have given up the reason d’etre, journalism
has begun to act as the public prosecutor of society, and the notion of the journalism
as a fourth state has expanded in most of Latin American countries, including
Argentina (Waisbord, 2000 and for examples of Argentinean ‘s watchdog
journalism, see Waisbord, 2000: 33 — 39 and Pisani, 1997).

However, some authors (Waisbord, 1998, 2000, 2000a; Curran, 1994, 2000;
McChesney, 1997) agree in the belief that this kind of ‘watchdog’ journalism that is
continuously and meritoriously checking the government doings involves some
dangerous, easy and antidemocratic practices: this scrutiny has to entail all forms of

power, and this means the interests of the economical elites, which are the ones that

7 Another trend that characterized the conglomerates in Argentina and Britain is their expansion over the leisure
industries. For instance, Patagonik Film Group is partly owned by Grupo Clarin — which, according to the
ideology of the group produces films for a depolitized mass audience — which also shares with Carlos Avila’s
conglomerate Avila Inversora the transmission of football matches (Falivov, 2000). In Britain, “ the top five
companies in each media sector controlled in the mid- 1980s an estimated 40 per cent of book sales, 45 per cent of
ITV transmissions, between half and two — thirds of video rentals and music product sales, and over three —
quarters of daily and Sunday paper sales” (Curran, 2000: 79)

This involvement of commercial activities outside the media business brings the increase of conflicts because of
the cross of interests. Moreover the media are used to achieve the goals for the whole conglomerate, maintaining
the public opinion sympathetic to private enterprise, keeping the social status quo (Curran, 2000).


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

* C

Unlimited Pag

Your complimentary

use period has ended.

Thank you for using

O m p I ete PDF Complete.

CI)'ck Here to upg

support the right-wing media in Argentina. “News organizations may be interested
in prioritizing relations with one or more different actors for different reasons”

(Waisbord, 2000:6)

Even though journalists have been reporting many government wrongdoings
and some ministers and secretaries were forced to resign after the investigations, top-
level politicians have never been subject to investigation, at least not while in office,
and no private enterprise or company has been reported, although it is known that
there are several corrupt networks in companies and in the government--national and
foreign--that allow for status quo. At the end of the day, even watchdog journalism
prioritizes profits over public interests, and as Waisbord (2000) states, its agenda is

shaped by both the market and the government.

For the Argentinean journalist Eduardo Aliverti this has a terrible
consequences for public opinion: as there are so many reports tied in with
government corruption, the system is maintained because people think that all the
facts are being broadcasted (La Lupa, 1999). Another consequence is the shared
feeling that all politicians are corrupted and they are the only ones guilty of the chaos

in Argentina.

To add still more uncertainty, descontextualization (Curran and Seaton,
2000, Curran, 1994, 2000) is another phenomenon which is taken place in the media.
For many theorists it means that neither the press nor the broadcasters explain the

struggles and the pushes that undermine the relations between the elites. ®

According to the Polish journalist Ryszard Kapuscinski (1999), this
phenomenon occurs all around the world, where the television shows the fights
against the hunger in Somalia, but says nothing about the need to eradicate the world

misery and famine.

8 For instance, in Argentina the press and broadcasters used to give the country risk — a rating done by
multinational financial investment companies- as if they were talking about the weather temperature, without the
explication of its origins and the real —no effects- in the our day life of the Argentineans.


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

£

Your complimentary
use period has ended.
om p I ete Thank you for using
PDF Complete.
Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

It is important to bring Herman and Chomsky’s theory about the propaganda
model (1988), in which there are five filters through which the information has to
pass before becoming a piece of news: the size, ownership and profit orientation of
the mass media, the advertising, the information provided by powerful sources and
agents, flack as a way to domesticate the media and anticommunism. Their thesis is
that the top tier media along with the government and the economical elites that
sponsor the media — and also has relations with the owners of the media giants - are
the ones that determine the news agenda. To achieve this object, the government has
all the strategies described above, and the advertisers decide in which media put their
money, and if they agree with the content or not, which according to these authors
has to be culturally and politically conservative so as to achieve the economical
support of the elites (Herman and Chomsky, 1988). This topic is going to be

analyzed deeply in the next section.

On the other hand, Schudson’s thesis (2000) is not so deterministic. He
believes that the journalists are more autonomous when doing their job, so, in the
newsrooms they can decide with fewer pressures than those given in Herman and
Chomsky’s (1988) model. Accardo (2001) agrees with Schudson (2000) stating that
journalists accommodate themselves to the political culture of the system in which
they work. In a country such as Argentina, where the unemployment rate is more
than 35 per cent, where there are very few chances for employment (and the job
opportunities for journalists have been decreasing dramatically in the last ten years)
self-censorship and the total accommodation to the ideology of the media, come as

part and parcel of the job.

According to Curran (2000) the situation was different in Britain during the
80’s when the journalists could leave the newspapers where they were working
because of changes in the management and in the ideology of the papers.” However,

he points out that the current situation that journalists are facing--which applies to

° For examples, see Curran and Seaton, 2000: 86-88


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

Your complimentary

- use period has ended.
Thank you for using

t CO m p I ete PDF Complete.

CI)'ck Here to upg

Unlimited Pagegi

Britain and Argentinean equally in this case--where there are many free lance
journalists, aspiring journalists willing to do unpaid work and journalists with
temporary contracts, an unstable work situation brings a more acquiescent
workforce. However, it is important to make a distinction: in Argentina the staff
journalists are not well paid, in relation with Britain, where, according to Curran,

“national newspapers offered well-rewarded berths for staff journalists” (2000: 89)

Money and the structure of the media

One of the consequences that the power of advertisers has brought is the
reduced chance of the developing and maintaining of alternative media; and as a
consequence large sectors of the population and their interests are not represented in
the mainstream media (Waisbord, 2000a, Herman and Chomsky’s, 1988; Curran,
1986, Sparks, 1999). “As a result, the distribution of advertising (and therefore
commercial viability) follows the general distribution of social wealth with media
producers trying to attract either mass audience or affluent minorities while paying
relatively little attention to the poor and the disadvantaged” (Murdock, 1994: 145,
Golding and Murdock, 1986, Sparks, 1999).

For Bagdikian the lack of opportunity for novel media projects to compete in
the “marketplace of ideas”, and the wiping out process that the corporate media do
so as to dominate all the field, is, finally, “as accountable as a dictatorial censorship”

(1987: 251)

Curran (1998: 87) states that the high costs of publishing and the objective of
advertisers that pay more to reach high-income and low-income readers are the
causes of the structure of the British press and its ideology which denies
opportunities to other voices to express differing opinions. For Herman and
McChesney (1988) the logic of the conglomerates is the reduction of competition, the

exclusion of others so as to force them to follow the same logic.


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

* C

Unlimited Page. S ¢

Your complimentary

use period has ended.

Thank you for using

O m p I ete PDF Complete.

CI)'ck Here to upg

As a consequence, the spectrum of media’s possibilities is not only very poor,
but also right - wing orientated, defending the interests of the elites that allow them
their permanence in the market. And the media magnates fluctuate politically but not
ideologically so as to achieve their own goals (Waisbord, 2000, Herman and
Chomsky’s, 1988; Curran, 1978; Murdock, 1994).

According to several authors (Curran and Seaton, 2000, Herman and
McChesney, 1997), this political fluctuation is characterized in Britain by Murdoch,
the owner of The Sun, who moved the paper from Labour to Conservative in the 70’s
without regard to the fact that that the great majority of its readers were Labour's
supporters. Then, in 1997, it switched again to support the New Labour because of
Blair’s promise of new right policies (Curran and Seaton, 2000, Curran and Leys,
2000). Curran and Seaton (2000) explain that the magnates of the media such as
Maxwell, Murdoch, Black and Lord Stevens have global aspirations--different to the
press barons whose media were linked to politics--and they support those who favour
their own interests: their alliances are with the right-wing ideology, and it is not
important the name of the party that it takes (Curran and Seaton, 2000, Seymour —
Ure, 1991).

In Argentina the two most important newspapers Clarin and La Nacion are
centre-right wing papers--Clarin is closer to the centre than La Nacién--and they move
freely from one side to the other in the political spectrum, supporting the official
government. For instance, La Nacion has traditionally been right wing and deeply
anti-peronist. However, currently it is supporting the president Eduardo Duhalde,

who belongs to the Peronist Party.

The only right left paper is Pdgina/12, whose reputation has been worsened by

a rumor that it is part of the Grupo Clarin. "

® Pdgina/12 was funded in 1987 by Jorge Lanata. It has marked the history of the journalism in Argentina as it
has done many reports denouncing the wrongdoings of the government. The most important and prestigious left
wings journalists work in this newspaper.


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

: Your complimentary
— use period has ended.
B 3 CO m p I ete Thank you for using
PDF Complete.

Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

This unfair distribution of advertisement is, according to Waisbord (2000a),
even more palpable in the areas of the interior of the countries, where the media does
not have the economic support of the government or the political parties or
multinationals based in the capitals. Argentina has many examples that show
evidence of the situation described in the former sentence, and even worse, another
phenomenon has taken place in the last five years in the country: the large
conglomerates have begun to buy the media from the countryside, destroying any
attempt at competition. For instance, in Junin, a town of 70 thousand occupants
located in the centre of country, a group of businessmen from there, launched a cable
system in order to compete with Multicanal, an enterprise that also belongs to Grupo
Clarin. The original idea of the new cable was to develop local production, charging
its clients lower rates. However, it went bankrupt after an aggressive marketing
campaign by Multicanal. * In addition, Grupo Clarin and the newspaper La Nacion,
which are competitors in the national press market, are partners ownership of some
very important and traditional provincial newspapers acquired over the past five
years: Los Andes de Mendoza, La voz del Interior de Cérdoba (Lopez Alonso and Rey
Lennon, 2001). In Britain, the regional press is managed by major chains that, in
1995, concentrated the “43 per cent of combined freesheet and paid for local weekly

circulation” (Curran and Seaton, 2000: 78)

Tabloidezation / Trivialization

The right-wing and descontextualized press in Britain has led to the

tabloidezation of the press (Curran and Seaton, 2000; Sparks, 1999). On the other

' In Argentinean broadcasting the situation is similar. For instance, Fernando De la Ruia (in that moment mayor
of the city of Buenos Aires) sold Radio Muncipal, which has the greatest airwave potential, to the right wing fascist
Daniel Haadad. Currently, the station, with its new name: Radio 10 -now in the hands of the North American
Emmis, but still managed by Haadad- is the most popular radio in Argentina. Haadad also has 60 percent of the
weekly magazine La Primera de la Semana and has a news programme in America Channel. All the contents share
the same ideology, and all the ‘products’ are supporting by the same advertisers: multinational, ex-public
enterprises, banks and so on (Sirven, 2001a; Mangone, 2000).

> Another example has been the landing of regional supplements in different neighbourhoods of the surroundings
of the capital of the country, offering lower prices to the advertisers than the ones proposed for the regional
newspaper, an unfair situation that was reported by the Press Workers Union of Buenos Aires — Unién de
Trabajadores de Prensa de Buenos Aires (UPTBA)- (see http://www.utpba.com.ar/anteriorl 54.html).


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

Your complimentary

- use period has ended.
Thank you for using

t CO m p I ete PDF Complete.

CI)'ck Here to upg

Unlimited Page. S ¢

hand, in Argentina this phenomenon is more common in the broadcasting than in
the press. Moreover, it is important to clarify that it has a different name because the
tabloid has not the same connotation as in Britain: during Menem’s government it
was called the menemizacion of the media whereas currently it could be called the
trivialization of the media. Nomenclature aside, the meaning is the same--and the
results as well: a depolitized mass audience, which is the aim of the right wing media
ownership, because the depolitized mass is easily swayed (Curran and Seaton, 2000;
Curran 1994, 2000; Sparks, 1999). As a consequence, in the structure of the British
press there is a politized elite press--which obtains their profits from the advertisers
and as a consequence covers issues that catch attract readers that are attractive to
advertisers--and depolitized mass press, that receives its revenues from sales, so they
cover those topics that ensure a large circulation (Curran and Seaton, 2000; Curran
1994, 2000; Sparks, 1999). For McChesney (1999) and Sparks  91999) this state of

affairs leads to a situation that threatens the democratic system.

Herman and McChesney believe that the public sphere is threatened by
advertiser and owner domination: they represent the class interest from where they
receive their benefits and they try to keep the status quo. As a consequence they
prefer entertainment to ‘serious’ political issues so as to attract a greater audience and
sell this audience to their advertisers. “Audience service is a means, not an end”
(Herman and McChesney, 1997: 7). As a consequence, some Argentinean and
British authors (Seaton and Pimlott 1987; Curran, 1994, 2000; Sparks, 1999,
Mastrini, 2000; Lopez Alonso and Rey Lennon, 2001, Farias Latorre, 1997) agree in
affirming that media, through patterns of control, ownership, production and

consumption, collaborates with the maintenance of the class structure.


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

Your complimentary
use period has ended.
Thank you for using
PDF Complete.

CI)'ck Here to upg
Unlimited Page. S ¢

CONCLUSION

“Economic power...converted into ideological power”

(Curran, 2000:100)

In the introduction of this paper, it was stated that there is no one answer to
the question of where media control is located. The answer depends on the context
within which the media operates. However, at the end of this essay, and after the
evidence set forth, the answer in relation to Argentina and Britain’s media is
unambiguous: despite the fact that their histories are completely unrelated, their
dissimilar cultures, the political and economical elites are the ones that control the
media in both countries. Nevertheless, it is important to clarify two situations: firstly,
that in Britain this control is more evident in the press, because of the regulated
broadcasting; whereas, in Argentina control is spread to all forms of media;
secondly, the situation of the private media in both countries is the same: a lot of
media in few hands, with international shareholders, global interests and a steadily

expansion of these companies over other business such as leisure".

Currently, media global conglomerates need the politicians to have the laws
that allow them to penetrate into the market without restrictions (such as anti-
monopoly laws) and market regulations. On the other hand, the politicians need the

power and support of the media so as to reach the audience in a positive way.

This alliance between political and economical elites, and the aim of the
media conglomerates to be more and more profitable have driven in both countries
to a trivialization of content: the lack of public sphere issues and the deviation of

attention into insignificant topics, so as to attract a mass audience. In Argentina this

" This analysis excludes the BBC and its public function, which has nothing to do with Argentinean
public radio and television station.


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

: Your complimentary
— use period has ended.
B 3 CO m p I ete Thank you for using
PDF Complete.
Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

process has been more evident in the broadcasting, whilst in Britain has been in the
press, because as Seaton states: “in Britain broadcasting has had some protection
from market pressures, and has claimed political independence” (2000: 2). This
strategy is followed by right-wing media groups-- which is to say almost all media
groups — which are embodied by the neoliberal ideology, which, all around the world
has been in charge of the campaign against the politics, accusing it as the refuge of
corruption. As a consequence, and with the aggregate of the lack of alternatives due
to unfair competition between huge media conglomerates and humble media
projects, “news and news values are becoming more narrow, more sensational and
more trivialized” (Seaton, 2000: 1). Moreover, the descontextualization helps to
ever-increasingly confuse the public, creating a depolitized mass audience (Curran,
2000). However, as James Curran states: “Embedded also in its entertainment
features were values and assumptions that were not quite as apolitical as they

appeared to be at first sight” (2000: 107)

On the other hand the politized quality papers, with a small circulation, select
an elite readership so as to attract advertisers. At the end, as stated by many
investigators into the subject, (Murdock, 1994, Golding and Murdock, 1986, Sparks,
1999) the situation in the media arena is not more than the loyal reflect of the social

inequality.

Within this context, journalists are in the middle of a tug of war of lobbies
and networks between the political and economical elites. “Market pressures can
lead to the downgrading of investigative journalism in favour of entertainment”
(Curran, 2000a: 127). Even more, the watchdog journalism can only search for the
government ‘s wrongdoings, ignoring the corporate wrongdoings, because, in many
cases the media owners have close links with them, or are part of those wrongdoings.
As Curran (2000a: 122) states, the government is not still “the seat of the power and
main source of oppression”. As a consequence, he says, the media has to check both

public and private power.


http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

: Your complimentary
— use period has ended.
B 3 CO m p I ete Thank you for using
PDF Complete.
Click Here to upg
Unlimited Pages ¢

The question is whether in this context of powerful global media
conglomerates interested in solely in ever-increasing profits, this aim can be
achieved. That is, how likely is it that the media is genuinely interested in reporting

the wrongdoings from the economical and financial spheres?

BIBLIOGRAPHY

Accardo, A. (2000 October) Los periodistas frente a los mecanismos de cooptacion,
Le Monde Diplomatique Edicion Cono Sur:. 34 - 35

Bagdikian, B. (1987) The Media Monopoly, Boston, Beacon Press

Blaustein E. and Zubieta M. (1998) Deciamos ayer: L.a prensa argentina bajo el
Proceso, Buenos Aires, Colihue,

Crisell, A. (1997) An _introductory History of British Broadcasting, London,
Routledge

Crisell, A. (1999) Broadcasting: Television and Radio, in Stokes J. and Reading A.
(eds.) The Media in Britain: Current Debates and Developments, London, Mc
Millan Press Ltd.

Curran J. and Leys C. (2000) Media and the decline of liberal corporatism in Britain,
in Curran J. and Park, M. (eds.) De-Westernising Media Studies, London, Routledge

Curran J. and Seaton, J. (2000) Power Without Responsibility: The Press and
Broadcasting in Britain, London, Routledge

Curran, J. (1978) Advertising and the press, in Curran, J. (ed.) The British Press: A
Manifesto, London, Macmillan

Curran, J. (1986) The Impact of Advertising on the British Mass Media, in Collins,
R. et al. (eds.) Media, Culture and Society: A Critical Reader, London, Sage

Curran, J. (1994) Communications, culture and social order, in Gurevitch, M. et al.
(eds.) Culture, Society and the Media, London, Routledge

Curran, J. (1998) Newspapers and the press, in Briggs, A. and Cobley P. (eds.) The
Media: An Introduction, Harlow, Logman

Curran, J. (2000a) Rethinking Media and Democracy, in Curran J. and Gurevitch,
M. (eds.) Mass Media And Society, London, Arnold



http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

: Your complimentary
— use period has ended.

B 3 CO m p I ete Thank you for using

; PDF Complete.

Click Here to upg

Unlimited Pages

Facov, T. (2000) Argentina ‘s Blockbusters movies and the politics of culture under
neoliberalism, 1989 — 1998, in Media, Culture & Society, Vol. 22: 327 — 342,
London, Sage

Farias Latorre S. (1997) Multimedios en Argentina, III Jornadas Nacionales de
Investigadores en Comunicacién, Universidad Nacional de Cuyo, in www.unc.edu
I(last access 14™ February 2002)

Floria, C and Garcia Belsunce, C. (1988) Historia Politica de la Argentina
Contemporanea, Buenos Aires, Alianza Editorial

Floria, C. and Garcia Belsunce, C. (1992) Historia de los Argentinos II, Buenos
Aires, Larrouse

Fox, E. (1997) Latin America Broadcasting: From Telenovela to Tango, Luton,
University Luton Press

Golding, P and Murdock, G. (1986), Unequal information: access and exclusion in
the new communications market place, in Ferguson M. (ed.) New Communication
Technologies And The Public Interest, London, Sage

Golding, P and Murdock, G. (2000) Culture, Communications and Political
Economy, in Curran J. and Gurevitch, M. (eds.) Mass Media And Society, London,
Arnold

Goodwin, P. (1999) The Role of the State, in Stokes J. and Reading A. (eds.) The Media

in Britain: Current Debates and Developments, London, Mc Millan Press Ltd.

Herman E. and Chomsky, N. (1988) Manufacturing Consent, New York, Pantheon

Herman, E. and McChesney, R. (1997) The Global Media: The New Missionaries of
Corporate Capitalism, London, Cassell

Kapuscinski, R. (1999 September), Acaso los medios reflejan la realidad del mundo,
Le Monde Diplomatique Edicion Cono Sur:. 26 - 27

La Lupa, (1999, May) Relatar la crisis o cambiar la sociedad. 10-11

Lavieri, O. (1996) The Media in Argentina: Struggling with the Absence of a
Democratic Tradition, in Cole R. (ed.)) Communication in Latin America:
Journalism, Mass Media and Society, Wilmington, Scholarly Resources Inc.

Liebes, T. and Curran, J. (1998) Media, Ritual and Identity, London, Routledge



http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22
http://www.unc.edu/

: Your complimentary
— use period has ended.

B 3 CO m p I ete Thank you for using

; PDF Complete.

Click Here to upg

Unlimited Pages

Lépez Alonso G. and Rey Lennon F. (2001) La comunicacion en América Latina, in
WWwWw.comunica.org/chasqui/alonsa75htm (last access 14th February, 2002)

Luna, F. (1994) Breve Historia de los Argentinos, Buenos Aires, Planeta

Mangone, C. (2000 May) El negocio de la discriminaciéon, Le Monde Diplomatique
Edicion Cono Sur:. 34— 35

Mastrini, G. (2000, June) Television estatal o gubernamental? Le Monde
Diplomatique Edicion Cono Sur: 32 — 33

Mattelart, A. and Schmucler, H. (1985) Communication & Information
Technologies: Freedom of Choice For Latin America, Norwood, Ablex Publishing
Corporation

McChesney, R. (1999) Rich Media , Poor Democracy: Communication Politics in
Dubious Time, Chicago, University of Illinois Press

Murdock, G. (1994) Large corporations and the control of the communications
industries, in Gurevitch, M. et al. (eds.) Culture, Society and the Media, London,
Routledge,

Negrine, R. (1994) Politics and the Mass Media in Britain, London, Routledge

Nerone, J. (1994) Violence Against the Press: Policing the Public Sphere in U.S.
History, New York, Oxford University Press

Pisani, S. (1997 June 29) La guerra del periodismo, Suplemento Enfoques, La
Nacion

Plohn, C. (1999 September) Titulo Senales de Vida. Target. Buenos Aires:102

Romero, L. (1994) Breve Historia Contemporanea de los Argentinos, Buenos Aires,
Fondo de Cultura Econdémica

Schudson, M. (2000) The Sociology of News Production Revisited (Again), in
Curran J. and Gurevitch, M. (eds.) Mass Media And Society, London, Arnold

Seaton, J. and Pimlott, B. (1987) The struggle for balance, in Seaton, J. and Pimlott,
B. (eds.) The Media in British Politics, Avebury, Aldershot.

Sencio, G. (2001, July) Avila sin aire. Apertura. Buenos Aires: 20

Seymour — Ure, C. (1991) The British Press and Broadcasting since 1945, Oxford, Basil
Blackwell



http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22
http://www.comunica.org/chasqui/alonsa75htm

* C

Unlimited Pages al

Your complimentary

use period has ended.

Thank you for using

O m p I ete PDF Complete.

Click Here to upgr:

Sirvén, P (2001, July 15) Comunicacién, el talon de Aquiles del Gobierno,
Suplemento Enfoques, La Nacién, 1- 2

Sirvén, P. (2001a, March 25) Los microfonos son extranjeros, Suplemento Enfoques,
La Nacién, 1-2

Sparks, C. (1999) The Press, in Stokes J. and Reading A. (eds.) The Media in Britain:
Current Debates and Developments, L.ondon, Mc Millan Press Ltd.

Stokes, J. (1999) The Structure of British Media Industries, in Stokes J. and Reading
A. (eds.) The Media in Britain: Current Debates and Developments, London, Mc
Millan Press Ltd.

Del Rio, J. and Sencio, G. (2000 July) Telefonica Media. Apertura: 24
Ulanovsky, C. (1996) Paren las rotativas, Buenos Aires, Espasa

Waisbord, S. (1998) The Unfinished Project of Media Democratization, in O’Neil,

P. (ed.) Communicating Democracy: The Media and Political Transitions, London,
Lynne Rienner

Waisbord, S. (2000) Watchdog Journalism in South America: News, Accountability
and Democracy, New York Columbia University Press

Waisbord, S. (2001a) Media in South America: Between the rock of the state and the
hard place of the market, in Curran J. and Park, M. (eds.) De-Westernising Media
Studies, London, Routledge

Weymouth, T. (1996) The media in Britain, in Weymouth. T and Lamizet B. (eds.)
Markets & Myths: Forces For Change In The European Media, London, Logman



http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

